Penaja

23.3.12

Sastera di Berita Minggu semakin Kalut


nelayan dipeluk "rasah derita..." adakah perkataan rasah derita.. nampak sangat BM ni ada kroninya; penyair lain giat cuba berkarya sering dibakulsampahkan; saya selalu mengikuti perkembangan puisi di BM sejak tiga tahun lalu, banyak sangat kesilapan ejaan; apa sebenarnya berlaku di BM sana?.

:iDAN

Kelop@k sering mengikuti perkembangan puisi di Berita Minggu (BM) sejak kebelakangan. Sekitar tiga tahun lalu ianya nampak meriah dan amat terjaga akan nilai Bahasa Melayunya. Jarang kedapatan kesilapan ejaan pun ramai penulis dari pelbagai golongan mapan atau tidak dapat ruang untuk memuatkan karya mereka di BM.

Sejak tiga tahun ini ramai kalangan rakan penyair Kelop@k bersungut karya mereka dipinggirkan untuk mengisi ruangan puisi di BM. Tak baik menuduh editornya memilih kroni tetapi pernah editornya menulis yang beliau mahukan puisi mudah (Puisi Mini Kata mungkin) malahan menolak puisi penulis mapan lagi tersohor. Apakah penolakan karya penulis mapan lantaran puisinya sukar difahami atau tidak sesuai untuk paparan awam itu yang menjadi tanda tanya.

Secara peribadi mencorakan atau melabelkan puisi-puisi pelbagai bentuk atau cara penyampaian tidak salah. Tetapi jika menolak sesuatu karya dengan alasan ianya puisi berat dan sukar difahami (Puisi Supra Kata popular di seberang) amatlah tragis. Ianya boleh merencatkan perkembangan dunia puisi itu sendiri. Apalah salahnya dipelbagaikan tema atau corak puisi. Jika editornya suka Puisi Mini Kata jangan sampai Puisi Supro Kata, Puisi Idiom Baru atau kabur ditolak. Kenapa tidak diterima barangkali sekitar 20% dari puisi yang pelbagai ini diterbitkan BM; agar Dunia Penyairan ini menjadi meriah.