Penaja

24.1.10

Tunku Ibrahim Ismail dimasyhur Sultan Johor



SULTAN Ibrahim Ismail kerap menunggang motosikal berkuasa tinggi untuk menemui rakyat di seluruh pelosok negeri Johor.


JOHOR BAHRU - Tunku Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar semalam dimasyhurkan sebagai Sultan Johor bagi menggantikan ayahandanya yang mangkat kelmarin.

Istiadat pemasyhuran berlangsung di Istana Besar di sini dengan watikah pemasyhuran dibaca oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman.

Baginda sebelum itu menandatangani watikah pelantikan pada pukul 10.15 pagi bagi menggantikan ayahandanya, Almarhum Sultan Iskandar Ibni Sultan Ismail, 77, yang mangkat kelmarin.






Jenazah Sultan Iskandar selamat disemadikan


YANG di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah serta Sultan Johor, Tunku Ibrahim Ismail mengaminkan doa ke atas jenazah Almarhum Sultan Iskandar di Istana Besar Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Jenazah Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail selamat disemadikan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah, di sini pukul 4.15 petang semalam.

Lebih 2,000 orang menyaksikan isiadat pemakaman tersebut dalam suasana pilu, namun berjalan lancar dengan keadaan cuaca cerah sejak pagi.


Raja Zarith Sofea memberi penghormatan terakhir ke atas jenazah Almarhum Sultan Iskandar di Johor Bahru semalam.


Sebelum itu, jenazah baginda dibawa dari Istana Besar menggunakan pedati diraja yang ditarik oleh Pasukan Istiadat dan Pegawai Badan Istiadat Istana dengan diiringi 77 das tembakan meriam.