Penaja

27.7.12

Pak Samad tak menyokong ganas


Pada perhimpunan haram Bersih yang diadakan semalam, Pengerusi Bersama A. Samad Said seperti “tidak ada.” Seorang lagi pengerusi ialah bekas Presiden Majlis Peguam, S. Ambiga pejuang seks bebas di negara ini.
.
Kenapa Pak Samad tidak berada di barisan depan seperti tahun lalu bersama Ambiga dan Anwar Ibrahim memberikan sidang media? Kenapa kali ini Pak Samad meminggirkan diri dan dia duduk di jejambat berdekatan Masjid Jamek sahaja?
.
Melihat gambar dalam portal berita di mana Pak Samad duduk dan di sisinya seorang anggota polis, saya melihat keadaan Pak Samad yang “serba-salah” terlibat dengan gerakan ganas itu. Saya kenal lama dengan Pak Samad, beliau seorang yang tidak mudah marah-marah.
 .
Pak Samad kerapkali menjawab soalan panas mengenai dunia sastera sebelum ini dengan senyum. Kata-katanya teratur dan tidak mengguris hati orang yang ditujukan kata-kata itu. Saya percaya Pak Samad tidak pernah berubah menjadi ganas dan pemarah selari dengan gerakan Bersih ini.
 .
Kepada Ambiga dan Anwar Ibrahim, sudah-sudahlah memperalatkan Pak Samad untuk menunjukkan gerakan ini melampaui batas politik tetapi gerakan rakyat. Hakikat yang tertonjol pada Sabtu lalu Bersih adalah gerakan politik. Mana wakil NGO yang dikatakan menggerakan Bersih? Tetapi yang kita lihat adalah pemimpin politik.
 .
Saya sangat percaya kalau Pak Samad tahu perusuh Bersih melompat dan memecahkan kereta polis, membelasah polis yang bukan musuh mereka, Pak Samad tidak akan menyokong sama sekali. Saya tahu jiwa Pak Samad walaupun beliau didewasakan oleh persekitaran perang.
 .
Malah saya sangat percaya Pak Samad yang tidak pernah menanjingkan orang lain akan membantah apabila perusuh memanggil anggota polis yang berkawal sebagai anjing. Kalau Pak Samad berada di situ, beliau tentu sangat kecewa.
 .
Pak Samad boleh kritik kerajaan malah mana-mana pemimpin kerajaan yang berperangai buruk, perasuah dan menyalahguna wang rakyat. Saya orang pertama yang akan menyokong Pak Samad. Tetapi untuk membawa Pak Samad bersekongkol dengan keganasan seperti semalam, saya fikir Pak Samad ada pendirian sendiri.
 .
Saya sangat gembira kerana Pak Samad tidak berucap dan menghasut perusuh supaya melakukan apa sahaja seperti kata Anwar dan Ambiga untuk menawan Dataran Merdeka. Saya percaya ini mungkin pendirian Pak Samad kerana mustahil beliau tidak diberi peluang berucap kerana kedudukannya sebagai Pengerusi Bersama.
 .
Terima kasih Pak Samad. Pendirian ini membuatkan saya sangat terharu. Saya sama sekali tidak menyekutukan Pak Samad dengan segala kebiadapan dan keganasan kepada orang yang tidak berdosa dalam perhimpunan haram semalam. Saya tidak prasangka buruk sekalipun Pak Samad hadir pada perhimpunan itu.

http://kayangdailypost.blogspot.com