KEINDAHAN BAHASA di
tangan penyair adalah kata-kata yang penuh bermakna. Walaupun kata-kata
biasa ia masih membawa makna secara tersurat dan tersirat. Kata-kata
yang jernih dari jiwa memancarkan seribu makna, memberikan panduan dan
pengajaran kepada manusia. Adunan pengalaman dijadikan bahan penulisan
untuk tatapan pembaca. Melalui pemerhatian dan penelitian yang tajam,
sebuah karya seperti puisi akhirnya dapat digarap.
Seperti slogan “seni untuk masyarakat”,
begitulah seni itu sebati dengan hasrat dan cita-cita penyair
Allahyarham Zahari Hasib. Menurut Allahyarham, sajak merupakan sebuah
saluran terpenting bagi menyampaikan teguran, pandangan dan kritikan
terhadap apa-apa juga yang berlaku di sekeliling kita.
Lantaran itu, bagi Allahyarham, sajak
tidak sekadar harus berdiri sebagai sebuah permainan bahasa atau
pembinaan kata-kata bombastik sahaja, tetapi lebih jauh daripada itu,
sajak sewajarnya dapat menerapkan pemikiran positif yang boleh
direnungkan secara lebih hakikat dan mendalam.
Penglibatan Allahyarham dalam penulisan
sajak bermula pada tahun 1965, iaitu pada saat keresahan serta kesepian
seorang anak muda. Pada peringkat awal, Allahyarham memang banyak sekali
membaca, menghayati serta menyimpan keratan karya orang lain untuk
ditatap serta dihayati. Bertolak daripada minat yang mendalam itulah,
Allahyarham mencuba pula menulis sendiri. Bagi Allahyarham,
selepas membaca serta menghayati orang lain, barulah Allahyarham
mendapat kekuatan bahasa dan teknik pengolahan yang baik.
Pada peringkat awal, Allahyarham hanya
menyimpan sajak sendiri dalam sebuah fail peribadi. Allahyarham mendapat
galakan yang kuat daripada saudara Atondra (Datuk Nordin Haji Abdul
Rahman) yang menjadi pengarang majalah Pemimpin. Pada bulan Mei 1969, sajak pertama Allahyarham berjudul Hakikat tersiar dalam majalah Pemimpin.
Pada tahun berikutnya, iaitu pada tahun 1970, 1971 dan 1972, nama
Allahyarham mula mendapat tempat di akhbar terkemuka seperti Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman dan majalah popular seperti Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Mastika. Sajak Allahyarham juga mendapat tempat di Pelita
Bahasa, Dewan Siswa, Dewan Bahasa, Dewan Budaya, Wanita, Jelita, Sinar
Zaman, Nona, Media Hiburan, Mingguan Warta Perdana, Kisah Cinta, Bacaria,
Mingguan Famili, Keluarga Harmoni dan majalah serta akhbar yang ada menyediakan ruangan sajak.
Allahyarham pernah berhasrat untuk
melanjutkan pelajaran dalam bidang penulisan tetapi disebabkan syarat
kemasukan ke universiti sekurang-kurangnya memiliki Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Hasrat
ini pernah diluahkan dalam Antara Saya dan dalam antologi Debu di Kaca (DBP, 1995).
Allahyarham menulis cerpen, rencana dan
skrip drama radio tetapi sajak adalah penulisan yang terpenting dan
diminati. Allahyarham pernah memenangi hadiah sagu hati dalam peraduan
menulis cerpen anjuran Lembaga Perpaduan Negara, Jabatan Perdana
Menteri pada tahun 1978. Pada April 1987, Allahyarham memenangi hadiah
penghargaan dalam Sayembara Remaja anjuran Esso-Gapena.
Pada November 1988, Allahyarham memenangi hadiah Sastera Malaysia (bidang puisi) dengan judul Pelita.
Pada Mac 1989 pula, Allahyarham memenangi dua hadiah serentak dalam
Sayembara Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank (bidang puisi dan
cerpen). Empat antologi sajak Allahyarham telah diterbitkan setakat
ini, iaitu Bunga-Bunga Terbuang (1989), Menyorot Kisah dan Ilham (Penerbitan Bernas, 1989) dan Kuntum Harapan – Kumpulan Puisi Remaja (DBP, 1992); Debu di Kaca
adalah antologi puisinya yang menampakkan kekuatan dari segi kreativiti
dan nilai estetik, memuatkan 83 sajak yang menyentuh pelbagai tema dan
persoalan.
Seperti katanya, “Saya akui, sememangnya
saya tidak mendapat pendidikan atau pembelajaran formal sama ada
melalui kursus penulisan di universiti. Saya hanya sekadar mempunyai
kelulusan LCE. Kelayakan tersebut, tentunya tidak mengizinkan saya untuk
memasuki mana-mana kursus atau pengajian penulisan di Universiti Malaya
atau Universiti Sains Malaysia, yang kelayakan memasukinya minimum SPM
atau STPM”.
Penyair Zahari Hasib lahir pada 15 Jun
1947, di Kampung Seleboh, Parit, Perak Darul Ridzuan. Mendapat
pendidikan di Sekolah Izzudin Shah, Ipoh, hingga tamat LCE pada tahun
1963. Mula menulis sejak tahun 1965. Berkat semangat dan kegigihan
Allahyarham berjaya sebagai penyair dalam kelasnya yang tersendiri.
Tanpa menghiraukan semua itu, disebabkan
minat yang mendalam, bersama-sama kekuatan dan daya usaha Allahyarham
sendiri, iaitu dengan banyak membaca majalah, akhbar dan buku, serta
selalu menghayati karya orang lain, Allahyarham terus menulis tanpa
berasa jemu hingga ke akhir hayatnya. Selepas bersara, Allahyarham terus
giat menulis walaupun menetap di Taman Intan Mas, Jalan Padang Tembak,
Teluk Intan, Perak. Allahyarham pernah berkhidmat dengan Pasukan
Perubatan Angkatan Tentera Malaysia selama lima tahun. Pada tahun 1970
hingga 1973 bertugas sebagai Pengawal kampus Universiti Malaya. Pada
tahun 1974 menjadi Pegawai Kerani di Unit Keselamatan Bank Negara, Kuala
Lumpur, dan bersara.
Kecintaan Allahyarham terhadap sastera
sangat mendalam. Sehubungan itu, Allahyarham sering berpegang kepada
kata-kata Sasterawan Negara Usman Awang, “Bilakah agaknya kita akan
dapat melihat setiap orang di Malaysia ini akan menerima dan membaca
puisi itu sama seperti pentingnya seperti kopi, teh, roti atau nasi
lemak yang semestinya menjadi hidangan sewaktu bersarapan.”
Sajak Allahyarham istimewa kerana
menggunakan bahasa yang mudah difahami dan dapat menyampaikan apa-apa
yang tersurat dan tersirat meliputi persoalan kehidupan manusia,
masalah kepincangan sosial, ketidakadilan yang berlaku dalam masyarakat,
falsafah, keagamaan, ketuhanan dan kecintaan terhadap pemuliharaan alam
sekitar. Persoalan begini kerap ditemui dalam sajak Allahyarham.
Bahasa yang digunakan adalah bahasa yang
mesra dan mudah meresap ke jiwa pembaca. Penggunaan bahasa yang kreatif
dan bersahaja dapat menyampaikan persoalan biasa yang diangkat untuk
renungan masyarakat. Kejujuran dan kejelasan makna menjadikan sajak
Allahyarham dapat dihayati oleh semua peringkat pembaca.
Pertalian Allahyarham dengan sajak
terlalu akrab, setiap kali membuka majalah dan akhbar pasti halaman
puisi yang terlebih dahulu Allahyarham tatap dan baca. Allahyarham
sering mengucapkan tahniah kepada rakan penulis apabila sajak mereka tersiar dalam
mana-mana akhbar dan majalah. Kadang-kadang Allahyarham mengetahui lebih
awal daripada penulis. Begitu juga sebaliknya, penulis mengucapkan
tahniah apabila sajak Allahyarham tersiar dalam mana-mana akhbar dan
majalah. Pernah Allahyarham tidak mendapat beberapa akhbar Mingguan Warta Perdana
dan Allahyarham meminta editor mengirimkan tiga keluaran, tanpa menduga
Allahyarham mengirimkan RM10 sebagai bayaran, tetapi malangnya wang
tersebut telah hilang dalam sampul yang bersetem biasa.
Ilham daripada sajak Allahyarham banyak
bersumberkan inspirasi anak Allahyarham, iaitu Zarina, Zanariah,
Aminudin dan Rafidah serta isterinya, Teheran Abdullah. Selain itu,
tema dan persoalan keluarga dalam sajaknya juga menyentuh hal-hal biasa
yang terlepas pandang oleh kebanyakan orang seperti “Seorang Anjing
Seekor Manusia”, “Esok Saya Mati”, “Kaki Lima”, “Senyum kekasih”, “Sajak
di Rumah Orang Mati”, “Durian”, “Gasing, Layang-layang dan Golf”,
“Orang dan Kambing” dan “Bunga dan Tukang Kebun”, semua ini termuat
dalam antologi Debu di Kaca.
Allahyarham pernah menjadi Bendahari
Karyawan PK serta terlibat dalam banyak aktiviti persatuan termasuk
menjadi hos Majlis Gebang di Pasir Salak pada 11 Disember 1994.
Menurut Mohamad Daud Mohamad, dalam Debu di Kaca, “Zahari Hasib
menampakkan teknik peran dan gaya yang tersendiri. Bahasanya mudah
dicerna dan mantap. Penyair menampakkan kejujuran dan kesungguhan
mencernakan setiap objek yang diolah dan dirakamkan kembali. Dari segi
irama (ritma dan rima), ternyata penempatan asonansi, aliterasi dan
konsonan tidak dilakukan sewenang-wenangnya, sebaliknya berlandaskan
kekuatan intelektual dan pengalaman empiris yang mantap”.
Allahyarham yang meminati Tan Sri
P.Ramlee sangat menghargai semangat setia kawan. Menurutnya, galakan,
tunjuk ajar, bimbingan serta perhatian mereka atas segala usahanya
selama ini amat dihargai. Antaranya, para editor majalah dan akhbar
seperti Atondra, A.R. Kamaluddin, Usman Awang, Ibrahim Omar, Raja Ahmad
Niza, Wahba, A. Rahim Abdullah, Johan Jaafar, Kemala, Hassan Alias, Dr.
Talib Samat, Adnan Abdul Majid, Mohammad Daud Mohamad, Wahid Kasran,
Salbiah Ani, Ku Seman Ku Hussain, Nor Asmah Zakaria, Mat Piah Teh Deris,
Padilah Haji Ali, Rozninah Abd. Azib, Armin Azahari Salleh, dan Zaidi
Ismail.
Dalam kalangan kawan-kawan dan sahabat
handai, Allahyarham selalu mengunjunginya dengan menaiki bas dari Teluk
Intan, sama ada di Berita Harian atau Dewan Bahasa dan Pustaka, malah ke
Utusan Melayu dan beberapa penerbitan lain dengan menghadiahkan
gula-gula sebagai ingatan tulus ikhlas dan tanda persahabatan langsung
mengeratkan hubungan silaturahim. Kini Allahyarham telah kembali ke
rahmatullah pada 26 Februari 2012, kira-kira jam 7.30 petang dalam usia
65 tahun akibat serangan angin ahmar ketika azan maghrib setelah sering
sakit sejak dua minggu sebelumnya. Allahyarham meninggalkan seorang
isteri, empat orang anak dan 10 orang cucu serta ribuan mutiara bahasa
iaitu sajak, cerpen, drama dan rencana agama yang penuh makna untuk
renungan dan pengajaran kepada kita.
Al-Fatihah.
Rencana ini dipetik daripada Dewan Sastera April 2012.