Penaja

19.3.10

Dunia Buku: Aduhai menyengat dalam beringat

Oleh Salbiah Ani dahiya@nstp.com.my

Kumpulan cerpen ditulis berdasarkan isu semasa bagi menyedarkan Melayu

ADUHAI, kumpulan cerpen Dr Fatimah Busu pasti memberi kepuasan kepada pembaca yang dahagakan bahan bacaan kritis dengan sebahagian besar kisah berdasarkan kepada peristiwa semasa yang berlaku di negara ini, tetapi digarap dalam bentuk kreatif dari sudut pandangan pengarang ini.

Bukan saja pembaca dapat meneka siapa yang ditujukan pengarang ini melalui sesetengah cerpennya kerana sebahagian sindirannya langsung sehingga bukan saja menusuk kalbu pelaku, tetapi berkemungkinan juga menyebabkan degupan jantung mereka terhenti kerana bisa tersentap.

Itulah Fatimah dalam Aduhai yang boleh diterjemah juga sebagai perjuangan pengarang itu dalam menerjah kejelekan, kebejatan dan kebobrokan masyarakat apalagi bangsanya yang bukan saja parah, malahan nazak serta menanti masa untuk dikebumikan tanpa perlu ditalkinkan! Fatimah seolah-olah tidak takut akan kemungkinan yang akan berlaku terhadap dirinya sebagai pengkarya ekoran kelantangan cerpennya dalam bersuara sehingga ada kalanya pembaca berasa ngeri melihat keberaniannya mengkritik termasuk di kalangan pemimpin politik negara ini.

Antara cerpen berbau politik yang bergerak atas dasar ‘berani kerana benar’ ialah Aduhai Si Luncai, Aduhai Pak Pandir, Aduhai Pak Kadok, Aduhai Pak Belalang, Malangnya Si Lebai Malang, Tanah Segara Bukit Itu, Alahai Manisnya Aduh Pahitnya dan Gurindam Jiwa 50 Tahun Merdeka.

Aduhai Si Luncai yang mengangkat watak lurus bendul daripada sastera rakyat itu mempamerkan kemuliaan hati pemuda itu dalam memartabatkan ibunya selain menjunjung perintah dengan penuh taat setia, tetapi akhirnya dibalas dengan tuba apabila raja memerintahkan pemuda itu dibunuh!

Cerpen Aduhai Pak Pandir memanfaatkan dunia kesarjanaan bagi menyindir kelompok politik yang kemaruk dan taksub dengan bahasa Inggeris sebagai lambang kemajuan diri dan negara sehingga bukan saja bahasa Melayu dipinggirkan, tetapi bangsa juga malu mengaku dirinya Melayu!

Jika dalam sastera rakyat, pembaca dihidangkan dengan kekalahan Pak Kaduk ketika menyabung ayam dengan raja, begitu juga dalam Aduhai Pak Kadok, tetapi citranya sebagai insan malang dimuliakan sedikit apabila diberi tempat untuk membina pondok pisang sesikat oleh Tok Guru Silat Pulut.

Kesungguhan dan kejujuran Pak Kadok membina hidup baru selepas kematian isteri dan si Kunani, ayam sabung kesayangan, akhirnya tampil sebagai usahawan berjaya dan penyelamat kepada rakannya yang teraniaya seperti Lebai Malang, Pak Belalang, Mat Jenin, Sang Kelembai, Pak Pandir dan Mak Andeh.

Betapa sinisnya sindiran Dr Fatimah kepada raja dalam Aduhai Pak Belalang, perpecahan ekoran perbezaan fahaman politik sehingga sanggup membunuh (Aduhai Lebai Malang) dan penghinaan terhadap bahasa Melayu di Pulau Pinang sambil memanfaatkan Sejarah Melayu dalam penulisan berbentuk intertekstualiti (Tanah Segara Bukit Itu).

Watak Pak Dogol dalam wayang kulit dihadirkan dalam Alahai Manisnya Aduhai Pahitnya mengambil Pilihan Raya Umum Ke-12 sebagai latar kisah dalam usaha pengarang menyengat tokoh politik semua parti tanpa mengira pangkat mereka dan pastinya bangsa Melayu tidak terlepas daripada sasaran!

Isu pendatang haram dan sikap orang Melayu yang terlalu bertolak ansur dalam apa juga perkara dikisahkan dalam nada sindiran, tetapi bersahaja lewat Gurindam Jiwa 50 Tahun Merdeka, sambil memanfaatkan gaya berkisah Sejarah Melayu.

Anak-anak Dari Kampung Pasir Pekan II memberi ruang kepada pembaca yang tidak mengenali Dr Fatimah untuk mendekati peribadinya secara sepintas lalu dan pastinya akan mendorong mereka untuk menggali karya lain pengarang ini.

Gejala sosial remaja perempuan Melayu dikongsi dengan pembaca dalam 10 Puteri Tak Dilindungi Bulan, manakala remaja lelaki Melayu (10 Budak Hitam) dengan gaya penceritaan yang dipinjam daripada cerita lisan sastera Melayu, tampil menarik dan mempamerkan kelainan.

Sesungguhnya Aduhai tampil sebagai kumpulan cerpen ‘wajib’ dimiliki khususnya pembaca Melayu jika sayangkan bangsa dan negaranya kerana ia merakam sejarah mereka dalam bentuk penceritaan kreatif yang pedas lagi menyengat, dalam usaha pengarang mengingatkan Melayu jangan sampai lenyap!

Jejak kreatif Fatimah Busu

FATIMAH Busu dilahirkan di Kampung Pasir Pekan, Kota Bharu, Kelantan pada Januari 1943 dan mendapat pendidikan di Maktab Perempuan Melayu, Durian Daun, Melaka, sebelum melanjutkan pelajaran di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang pada 1970.

Mendapat ijazah sarjana muda, sarjana dan doktor falsafah dalam bidang sastera di USM dan berkhidmat di universiti terbabit sebagai tutor, pensyarah serta bersara sebagai prof madya pada 1998.

Dalam jagat kesusasteraan tanah air, beliau menghasilkan pelbagai karya dalam genre cerpen dan novel selain bakatnya mendapat perhatian apabila 10 cerpennya memenangi Hadiah Karya Sastera dan Hadiah Sastera Perdana Malaysia.

Antara cerpennya yang berjaya ialah Mawar Yang Belum Gugur (1971); Nasinya Tumpah (1972); Freshie dan Lambaian Tanah Hijau (1973); Bunga-bunga Pulau dan Sampah Yang Hanyut (1974); Anak Bumi Tercinta dan Anak-anak dari Kampung Pasir Pekan (1975); Mahar Asmara (1983/1984) dan Al-Amin (1984/1985).

Karya pertamanya, Saat Terakhir (sajak), akhbar Mingguan Negara (1957); cerpen pertamanya, Kerana Adik (Majalah Asmara - 1959); skrip drama pentasnya, Puteri Sa’dong (1960); Gerimis Pagi (1961 - dipentaskan di Maktab Perguruan (P) Melayu Melaka), Megat Terawis (adaptasi - 1963), Cik Siti Wan Kembang 1964, Biduan Dari Neraka 1964-1965 (dipentaskan di Kelantan) dan Jahanam (dipentaskan di USM - 1973).

Novel pertamanya, Ombak Bukan Biru (1977) ditulis ketika menunggu keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran, Kepulangan (1980), Salam Maria (2004), The Missing Piece I (2005) dan The Missing Piece II (2006).

Koleksi cerpennya Yang Abadi (1980), Lambaian Tanah hijau (1980), Al-Isra’ (1984), Keajaiban Alam (2004) , Bunga-bunga Pulau (2005) dan Aduhai (2009).

Sebagai ahli akademik beliau pernah melaksanakan penelitian ilmiah dengan menghasilkan buku Ciri-ciri Satira dalam Novel Melayu dan Afrika Moden: Kajian Perbandingan (DBP, 1992), kajiannya bagi mendapat ijazah doktor falsafah (PhD) yang kemudiannya memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1992/1993; Penulisan Kreatif, Teori dan Proses (2003); Nyanyi Sunyi Salam Maria Vvs Sarjana Nasi Dingin (2007), Persamaan dan Perbezaan Dalam Perkembangan Novel-Novel Melayu dan Indonesia (2009), manakala koleksi puisinya, Apa Ada di Sana Versi Dunia (2004).

Cerpen dan novel Dr Fatimah diterjemahkan ke bahasa Belanda, Perancis, Jerman, Denmark, Vietnam, Mandrin, Tamil dan Inggeris termasuk Salam Maria.