Penaja

14.2.10

Kreatif: Tung Kuo dan Serigala Chungsan

Oleh Rahimah Muda

KELDAI kurus yang sedang ditungganginya berjalan perlahan-lahan memijak tanah Chungsan. Tubuh penunggangnya sama kurus dengan keldai. Di hadapan sana puncak gunung Chungsan yang berbanjar berkeluk-keluk macam belakang tubuh naga.

Sudah dua hari Tung Kuo di jalanan. Dia mahu segera sampai ke biara. Mahu menyambut Tahun Baru Cina bersama keluarga besar para sami. Dia percaya, di mana-mana pun ceruk di serata dunia, hati orang-orang Cina sama sepertinya: sedang menguntum riang menunggu tahun baru. Pasti reranting willow sedang menanti waktu paling tepat untuk menguntumkan putiknya menjadi kelopak-kelopak indah.

Tung Kuo merindui sahabat-sahabat seperjuangan di tokong.

Sebagai pengikut Motse, dia keluar ke merata-rata tempat sambil mengkuduskan diri ke alam kemiskinan, mengorbankan jiwa raga untuk membantu dan menggembirakan manusia lain. Pada musim 1001 Masihi ini, pengikut Motse memang dikenali. Dia mengajar prinsip kerukunan sejagat, berusaha menukarkan pendirian raja-raja, orang bangsawan dan orang kebanyakan kepada yang lebih bermakna.

Jauh di hadapan sana, matanya terlihat beberapa lelaki menunggang kuda. Lembing bercerancang di tangan, panah dan busur tergantung di bahu mereka. Helang pemburu berlegar-legar di udara mengirai-ngirai kepak. Ah, pemburu yang rakus.

Biara masih jauh. Lolongan serigala kuat menerjah gegendang telinga. Pemburu melepaskan anak panah dari busurnya. Serigala berlari pantas. Lolongan sayu bertukar lengkingan kuat. Para pemburu mengejar serigala.

Kasihan, serigala tu pasti luka. Tung Kuo memerhati dari jauh.

Kaki Gunung Chungsan yang senyap sunyi kini bertukar riuh. Salakan anjing pemburu bertalun ke serata hutan dan padang datar. Debu-debu menggerbak naik dari muka tanah. Serigala yang dikejar hilang antara debu. Kuda menjerit nyaring. Pemburu terperangkap dalam debu.

Tung Kuo terus menunggang keldai. Karung yang tergantung di belakang keldai terhinggut-hinggut. Bunyi bising kian dekat. Serigala meluru ke arahnya dengan sebatang panah tercacak di tubuhnya. Di belakang serigala, tujuh pemburu mengejarnya. Serigala meluru ke arahnya, menderam dengan mata sayu. Tung Kuo membawa keldainya bersembunyi di sebalik rimbunan semak. Serigala mengekorinya.

Jangan takut. Aku Tung Kuo. Mari aku cabutkan anak panah tu. Tung Kuo melompat turun dari keldai. Lelaki tinggi rincing itu memujuk seolah-olah serigala faham akan maksudnya. Serigala mendekatinya. Tung Kuo mencabut panah lalu membuka karungnya. Dia mengeluarkan lima helai baju dan lima buah buku dari dalam karung lalu mengangakan mulut karung.

Mari masuk. Cepat!

Dengan cepat Tung Kuo memasukkan kepala serigala ke dalam karung, namun kaki belakang dan ekornya terkeluar. Suara pemburu kian jelas.

Kalaulah leher kau boleh dipatahkan, tentu lebih mudah dimuatkan ke dalam karung. Cepat-cepat serigala merebahkan diri, membiarkan Tung Kuo menekan-nekan lantas mengikat karung ke belakang keldai. Darah menitis ke tanah. Tung Kuo menyepak pasir dengan hujung kakinya hingga titisan darah hilang dari mula tanah. Sempat dia mengelap percikan darah yang terpalit di dagunya. Tung Kuo meneruskan perjalanan tanpa menghiraukan bunyi tapak kuda di belakangnya.

Lelaki pemburu menghampiri Tung Kuo. Nampak serigala luka?

Serigala haiwan bijak. Takkan dia ke sini. Tentu bersembunyi di hutan.

Sambil mengacu pedang ke arah Tung Kuo, lelaki menjerit, Kalau ada sesiapa tolong serigala tu, aku pancung dia.

Bunyi tapak kuda kian sayup. Akhirnya senyap.

Lepaskan aku! Suara itu melengking nyaring.

Tung Kuo menoleh. Karung bergoncang. Dia pasti suara itu memang datang dari dalam karung. Tung Kuo terperanjat. Serigala boleh bercakap?

Nafas saya sesak! Belum sempat dia bertanya, serigala meraung-raung.

Segera Tung Kuo melepaskan serigala lalu melihat lukanya. Sakit?

Tidak sangat. Boleh tolong saya? Serigala merenung sayu.

Apa yang boleh saya akan tolong? Saya pengikut Motse yang memegang prinsip kerukunan untuk menyelamatkan dunia. Apa yang mampu, akan saya tolong.

Serigala tersenyum-simpul. Saya lapar. Dah tiga hari saya tak makan. Awak sungguh-sungguh selamatkan saya. Kalau saya mati, sia-sialah usaha awak tadi. Awak pengikut Motse; patut berkorban untuk saya. Bukankah awak mengajar prinsip kerukunan satu negara? Tidak memilih bangsa dan fahaman?

Dahi pengikut Motse itu berkerut. Berkorban macam mana?

Pada akhir ujaran Tung Kuo, serigala tersenyum mengulum sambil mendongak seakan-akan dialah makhluk paling budiman lagi bijaksana. Bagaikan dialah makhluk lebih mulia daripada segala makhluk lain.

Saya minta pengorbanan kecil saja sesudah pengorbanan besar tadi.

Sebaik sahaja selesai berujar, serigala mengangakan mulut, mempamerkan dua taring yang tajam. Benarkanlah saya makan awak.

Serigala menerkam. Tung Kuo mengelak, berlindung di sebalik keldai yang kurus. Serigala yang tak mengenang budi. Cerita Tung Kuo berisi kepedihan.

Tung Kuo bertanya kepada diri. Apakah Tahun Baru Cina musim lalu adalah raya terakhir baginya? Terbayang-bayang wajah sahabat yang bakal meratapi kematiannya. Tiba-tiba sahaja dia teringatkan haruman teh hijau yang menyegarkan. Dia teringin makan kuih bakul telur asin yang paling digemarinya sebelum dibaham serigala.

Kenapa pula tuan marah? Serigala merenung tajam.

Aku baru saja selamatkan kau. Kalau kau berjaya mengoyakkan tubuhku kau pasti puas, tapi apa gunanya kalau batin kau tersiksa menanggung rasa bersalah?

Aku lapar sangat. Bosan bertengkar macam ni.

Mengikut adat Dinasti Sung, kita kena tanya pendapat tiga orang tua yang banyak pengalaman hidup. Mereka berhak buat keputusan. Aku takkan menyerah.

Manusia dicipta untuk dimakan serigala. Bangsa kami lebih kuat daripada bangsa kau. Lihatlah taringku ini. Serigala menyeringai.

Serigala menoleh, menuding ke arah sebatang tunggul tua.

Mari kita tanya dia. Dia pun tua juga. Aku lapar sangat ni.

Dia cuma sebatang pokok. Apa yang dia tahu? Tung Kuo membantah.

Sekonyong-konyong pohon berdehem. Suaranya gemuruh. Hampir sahaja Tung Kuo jatuh tersembam. Jantungnya berdegup kencang memukul dada. Hari ini benar-benar mengejutkan. Namun akhirnya Tung Kuo sedar; kalau sudah kehendak Tuhan, segala-segalanya bukan mustahil lagi. Tuhan itu maha berkuasa. Keajaiban dikurniakan kepada sesiapa sahaja; apatah lagi dia tidak pernah lupa berdoa.

Biar saya ceritakan kisah saya. Dulu saya muda, banyak berbudi kepada tuan saya, kepada kawan-kawannya. Lebihan buah saya pula dijual. Buah saya juga dijadikan hidangan sempena Tahun Baru Cina setiap tahun.

Pohon aprikot kata, sesudah dia tua, tuannya mengoyakkan daun, mematahkan ranting dan menggergaji dahannya. Tak lama lagi saya akan dikapak untuk dijual. Beberapa titis air jernih menitis ke bumi.

Melihat pohon tua itu, Tung Kuo teringatkan seorang politikus tua di kotanya. Dahulu dia muda dan berpengaruh, diiringi ramai pengikut. Sekarang dia tua, merayau-rayau seorang diri. Tanpa kuasa politik, dia tidak berguna kepada sesiapa pun.

Itu resam dunia. Kenapa pula serigala tak boleh makan tuan?

Ho ho ho! Kau bijak. Serigala menatap pohon aprikot lalu berseru girang. Sambil berpaling dia menerkam. Pantas Tung Kuo mengelak.

Tunggu. Kita dengar pandangan dua orang lagi. Tung Kuo tercungap-cungap. Terdetik dalam hati, apakah bacaan matra sempena Tahun Baru Cina musim lalu adalah mantra terakhir dalam hidupnya? Perutnya berkeriut-keriut.

Baiklah. Hmm ... Hidung serigala kembang-kempis, menghidu-hidu.

Bau tubuh kau sungguh sedap. Serigala tertawa mengekek sambil melirik pada Tung Kuo. Dia menjelirkan lidah lantas menjilat bibirnya sendiri.

Tung Kuo menjeling. Mata sepetnya merah. Mereka berjalan lagi. Tung Kuo sentiasa berwaspada. Nampak seekor kerbau tua bersandar di tepi pagar. Matanya terkebil-kebil, nampak rimpuh dan sedih. Hujung jari serigala menuding kerbau.

Tanya dia, serigala berteriak nyaring.

Dalam mengah yang masih bersisa, Tung Kuo pun menceritakan kisahnya dengan serigala. Kerbau diam mendengar. Dia menjilat lidah sebelum membuka mulut.

Dulu aku muda, sihat dan kuat bekerja di sawah.

Kata kerbau, waktu itu peladang memeliharanya dengan baik, malah dialah kerbau kesayangan. Kerbau membajak, bergelumang dengan lumpur. Sesudah menuai, menggerakkan jentera di kilang memproses padi. Tenaganya sama dengan tenaga tiga manusia. Peladang kaya kerana usaha kerasnya.

Peladang mahu menyembelihku tidak lama lagi. Dagingku akan digaram dan dikeringkan. Belulangku akan dilapah. Tanduk dan kuku dijadikan sudu dan garpu. Air mata genang di sudut mata kerbau. Dia menoleh ke wajah Tung Kuo.

Aku setuju dengan cakapan pohon aprikot. Itulah resam hidup. Kenapa pula kau tak boleh dimakan serigala? Memang manusia makanan serigala.

Wo, ho, ho! Kerbau yang bijak! Tangkas serigala menerkam.

Tung Kuo mengelak. Belum lagi. Tinggal seorang lagi.

Aku lapar, cepatlah!

Nampak seorang tua. Kelopak mata lelaki tua rebeh, menutupi sebahagian matanya. Janggutnya putih, bertongkat dan berjubah panjang. Tung Kuo bercerita.

Tolong saya, tuan. Dalam jerih nafas, Tung Kuo merayu.

Mata orang tua bersinar tajam. Wajahnya mencuka, merah padam.

Serigala yang tidak mengenang budi. Dia berkorban nyawa untuk kau. Beri kau tempat berlindung tapi kau mahu baham dia pula. Mata orang tua merah.

Kau tahu, makhluk yang tidak bersyukur akan dikurniakan anak yang juga tidak mengenang jasa. Pengorbanan kau akan sia-sia. Anak kau akan sama kasar dengan perangai kau. Berambus kau! orang tua menghunus pedangnya yang berkilat-kilat dipanah sinar mentari.

Tapi tuan belum dengar cerita saya. Serigala merayu dengan mata sayu. Ekornya tergedik-gedik ke kanan dan ke kiri.

Cerita apa pula? Dahi orang tua berkerut-kerut.

Tung Kuo menganiaya saya. Dia ikat saya ketat sangat. Siksa saya duduk dalam karung sempit tu. Hampir saja leher saya patah kerana perbuatan kejamnya.

Orang tua berpaling ke arah Tung Kuo. Kau pun bersalah, Tung Kuo.

Wo, ho, ho! Tuan yang bijaksana. Serigala menerkam, Tung Kuo pantas mengelak, berlari lalu berlindung di belakang keldai. Bahu Tung Kuo turun naik. Mengah.

Orang tua mengeluh. Susah betul. Aku tak percaya sesiapa pun antara kau berdua. Kau kata kau selamatkan serigala. Serigala pula kata kau menganiayanya. Nanti, biar aku tengok kau berdua lakonkan semula bagaimana cerita ini bermula. Lebih mudah untuk aku buat keputusan. Campakkan semula diri kau ke dalam karung.

Serigala melompat masuk ke dalam karung. Perutku berisi sebentar lagi.

Tekan serigala kuat-kuat. Ikat betul-betul macam yang kau buat tadi.

Orang tua datang lebih dekat, mengerling sambil menyendengkan kepala ke arah Tung Kuo lantas berbisik. Ada pisau?

Ada. Tung Kuo mengeluarkan pisau dari ikatan pinggangnya.

Tuan tak suruh saya bunuh serigala ni kan? Tung Kuo teragak-agak.

Lelaki tua mengangkat kedua-dua telapak tangan ke paras dada. Bahunya terangkat, bibir memuncung. Terpulang.

Kau pilih. Mahu bunuh dia atau dia bunuh kau.

Lelaki tua tertawa, mengeluarkan pisau dari kocek kanan jubahnya, menikam serigala. Tung Kuo terpegun sebentar sebelum turut menikam serigala berkali-kali hingga darah terpercik ke mukanya. Tanah Chungsan menghirup darah serigala yang melembak-lembak.

Pertengkaran sudah berakhir. Orang tua membersihkan tangannya.

Ada pengajaran yang dikutip hari itu. Tung Kuo berazam, dia mahu menjadi manusia yang bersyukur kepada orang yang melindungi dan berjasa kepadanya.

Kalaulah aku masih berbantah-bantah dengan orang-orang yang berjasa atau dengan pemerintah, tarafku sama sahaja dengan serigala Chungsan yang tidak tahu bersyukur itu.

Kebaikan dan kesabaran ada hadnya. Selamat Tahun Baru, Motse.

Tung Kuo terdiam memerhatikan orang tua berlalu. Terbayang di mata Tung Kuo akan bunga-bunga mei hua berkembangan di laman tokong. Cepat-cepat dia melompat ke atas keldai. Tidak sabar-sabar dia mahu menatap ranting-ranting willow coklat menguntumkan kelopak kecil merah jambu pada hari Tahun Baru Cina tahun ini.

Cerpen ini diadaptasi daripada cerita rakyat Negeri China dengan pengubahsuaian mengikut pemikiran penulis dan suasana perayaan.

BIODATA:

RAHIMAH Muda dilahirkan di Endau, Pahang. Bekas guru dan mantan wartawan, baru empat tahun serius menulis dalam genre puisi, cerpen, esei, novel, skrip pentas serta filem. Pernah memenangi pelbagai genre sastera peringkat negeri dan kebangsaan termasuk pemenang kedua Pertandingan Menulis Esei Negeri Johor 2006, Johan Sayembara Penulisan Cerpen Johor 2006, Penulis Skrip Terbaik Pertandingan Monodrama Johor 2007, Pemenang Ketiga Sayembara Menulis Novel Sejarah Johor kali ke 2 (2008) dan Anugerah Penulis Johor 2007.