Penaja

19.8.09

TuTor ooo TuTor (Cerpen iDAN)

||| TuTor ooo TuTor |||

Date: Thu, 04 Apr 2002 21:36:49 +0800
From: iMBAUAN
To: berita@eng.upm.edu.my

Cerpen Rekaan Tiada Kena Mengena Yang HidupAtau Yang Telah Tiada.


Surat Tawaran Jawatan Tutor.

2. (c) Sebagai Tutor, tuan/puan dikehendaki mengikuti kursus pengajian yang diluluskan oleh Universiti bagi memperoleh ijazah Ph.D di sebuah universiti di dalam atau di luar negara sebagaimana yang diluluskan oleh Universiti ini. Aku amat terkilan, syarat-syarat yang selalu berubah telah memerangkap aku dalam suasana serba salah. Kalau dulu bilamana seorang Tutor setelah selesai penyiapkan Master secara automatik layak dipertimbangkan untuk menjadi seorang pensyarah.

Sekitar tahun 2001 ada kalangan sahabatku telahpun menjadi pensyarah tanpa memiliki Ph.D.Mereka amat bernasib baik!!!! Minat dan cita-citaku untuk mendidik anak bangsa kekinian amatlah tercabar lantaran aku dipaksa tunduk dengan arahan Dekanku. Aku kena menyiapkan Ph.D di luar negara, itupun bergantung pada pemilihan Universiti yang Dekanku mahukan. Biarpun dalam syarat penerimaan jawatan Tutor 2 (c) tidak memaksa aku ke luar negara.

Fakultiku nampaknya terlalu ghairah inginkan Fakulti Kejut tersohor seantero dunia. Rata-rata mahukan semua pensyarah di fakulti ini bergelar Dr. dari universiti ternama dunia. Aku begitu sedih melihat ibu ayahku yang begitu banyak berkorban untuk aku sejak aku dibangku sekolah rendah. Sepatutnya bilamana aku telah memiliki master sebegini keluarga aku akan berbangga memiliki seorang anak bergelar pensyarah. Aku terlalu ingin membantu adik-adikku belajar, tapi nampaknya harapanku tidak dapat ku capai sepenuhnya lantaran dalam usiaku yang ke25 tahun ini memerlukan aku menabung untuk berumahtangga. Aku baru saja membuat pinjaman di sebuah bank tempatan lantaran gajiku yang segini telah memaksa aku terus dibebani hutang berhutang. Hutangku semasa aku membuat ijazah dulupun masih belum langsai berbayar.

Jika aku lambat berumahtangga, aku risau anak-anakku nanti tiada siapa akan menguruskan majlis nikah kawin mereka. Bayangkan jika umurku 30an baru bernikah, dapat pula anak lelaki semuanya. Jika mereka mengikut jejakku bernikah dalam usia30an.... jatuhnya aku akan menerima menantu pada umur lewat 60an.. emm!.. berdayakah aku menyambut tetamu dalam umur sedemikian.

Begitu juga kalangan rakan tutor perempuan, kasian mereka ada yang telah pergi menyiapkan Ph.D di luar negara yang masih tiada jodoh. Rata-rata usia mereka 23 jika belum buat master, malahan yang telah ada master 25 lebih usia mereka......23+4=27. Usia 27 sudah dikira andartu, 25+3 emmm... lagilah usia 28 sepatuhnya telahpun menimang cahayamata. Kasihan mereka sudahlah terpaksa memerah otak untuk belajar dengan imbuhan Tutor; jika ganjaran mereka bergajikan pensyarah, pasti menjangkau ke seribu ringgit bedanya. Siapakah nanti yang sudi menjadi jodoh mereka, masihkah setia kekasih mereka menanti mereka pulang jika mereka telah bercinta sebelum belajar ke luar negara??. 3 atau 4 tahun itu amat tercabar cinta mereka. Apakah mereka nanti terima seadanya tanpa mengira siapa yang sudi meminang!!! siapapun okey asalkan jangan terusan menjadi andartu. Sanggupkah ibu dan ayah mereka yang telah perabih duit dipandang serong oleh masyarakat lantaran memiliki andartu.

Merantau di negara orang dengan kejutan budaya dan perbagai rintangan. Sememangnya boleh hidup dan cukup makan, tapi risikonya bukan sedikit. Apatah lagi jika mengenangkan dasar kerajaanku kini, yang lebih ke arah pinjaman bukan lagi biasiswa seperti pensyarah dulu-dulu. Bermewah seperti dulu jauh sekali!!!.

Aku masih ingat dulu-dulu, pensyarah di fakultiku ramai membawa kereta mewah pulang ke negara sendiri telah penat menimba ilmu. Nampaknya impianku jauh sekali tersasarnya. Yang pasti akan terusan dibebani hutang piutang biarpun aku akan menjadi seorang yang berilmu.

Aku berdoa agar usia ibu ayahku panjang, ayah tahun hadapan dah nak pencen, ibu memang telah lama berhenti kerja lantaran faktor tua.

Sepatutnya fakulti tidak mendesak sangat, jika kembali seperti dulu dengan menawarkan jawatan pensyarah sebelum aku membuat Ph.D ku rasanya itu lebih baik. Untuk apalah kita mendera anak bangsa sendiri sampai membelakangkan orang tua-tua. Rasanya mereka telah bergadai bergolok dan saat umur mereka beginilah mereka amat memerlukan bantuanku. Terutama adik-adikku yang kian ramai melangkah ke universiti. Lagipun masalah kekurangan pensyarah di fakulti amat meruncing.

Apalah gunanya kita terlalu ghairah mengambil pensyarah luar, sedangkan penduduk tempatan ramai yang berwibawa. Lagipun bilamana aku amati, kalangan pensyarah yang ada di fakulti ini pun ada yang telah mendapat. Prof. biarpun tanpa Ph.D, tapi mereka dikagumi dunia juga. Apakah fakulti aku ini akan membunuh semangat aku untuk mendidik anak bangsaku sendiri.

Atau!!! apakah aku jugak akan mengikut jejak sebahagian dari rakan tutorku, yang telah hilang ghaib begitu sahaja!!! lantaran terlalu kecewa dengan pra syarat yang tidak tetap, asyik berubah-ubah... atau seperti rakanku yang belumpun sampai 3 bulan di luar negara untuk membuat Ph.D tiba-tiba kembali ke Malaysia.

Lagi aku simpati pada pensyarah yang dulunya dikenakan syarat 3 tahun menjawat jawatan baru boleh membuat Ph.D ataupun bilamana telah tetap jawatan pensyarah. Hinggakan ada yang bersungguh-sungguh untuk membuat Ph.D terpaksa meletakkan jawatan pensyarah... memohon tutor... agar tidak terikat dengan syarat pelik oleh fakulti@universiti. Lagilah sedih bilamana lagi sebulan dua memenuhi syarat untuk tetap jawatan... tiba dipaksa pulak buatPh.D baru boleh tetap taraf jawatan pensyarahnya!!!

Rasanya terlalu banyak opsyen yang boleh kita rangka untuk memudahkan kalangan tutor atau pensyarah membuat Ph.D, memang ada kalangan kita yang begitu ghairah ingin cepat mendapat Ph.D berilah mereka peluang dan bukan sedikit yang ada masalah untuk mereka terpaksa menangguhkannya Ph.D janganlah kita paksa!!!.

Pun, bagaimana pula pensyarah yang telah hampir 3 tahun dalam taraf kontrak!!! terpaksa juga buat Ph.D, risiko mereka amat tinggi, jika terjadi sesuatu yang tidak dirancangkan fikirkan betapa hutang pinjaman belajar mereka apakah jadinya taraf kontrak mereka??

Aku masih terfikir-fikir, lagi ku fikir lagi bungkam dan buntu....di dinding fikiranku entah berapa banyak tanda tanya!!!. Yang pasti aku kini telah kehilangan ramai rakan yang memang berwibawa. Ada kalangan mereka telah menjadi pensyarah tetap lagi stabil di universiti lain. Aku pulak!!! tidak dapat tidak terpaksa memerah otak lagi!!! meninggalkan negara tercinta ini lagi!!!

Kasihan melihat mata redup adik-adikku!! apatahlagi ibu dan ayahku!!!.