Penaja

1.3.08

Puisi Umar Khayyam

Petikan Rubaiyat Umar Khayyam

Jun 20, 2007

Mari kita ikuti kisah seorang anak manusia
dan kita lupakan usia
dengan keindahan bintang di malam hari
tidur tak mampu memperpanjang usia manusia
berjaga malam
juga tidak mengurangi umur manusia sedikit pun

~Rubaiyat Umar Khayyam


Petikan Rubaiyat Umar Khayyam

April 22, 2007

Sekeping roti untuk sehari atau dua penghabisan
Setitis air di kendi yang pecah berkeping
Dengan ini, apa perlunya aku tunduk kepada kepala orang lain
Apa sebab aku harus merangkak kepada pegawai bawahan?

~Rubaiyat Umar Khayyam


Petikan Rubaiyat Umar Khayyam

April 12, 2007

Lawanku keliru menyebutku ahli falsafah
Tuhan tahu aku bukan yang mereka katakan
kerana terlanjur lahir di tempat yang menyedihkan ini
tak perlu aku tahu siapa aku sebenarnya

~Rubaiyat Umar Khayyam


Mata ~ Umar Khayyam

Mac 26, 2007

Oh mata, kau tak buta, lihat liang lahad itu
dan lihat dunia yang penuh kekacauan dan sengsara
raja, kadi dan putera, semua terkubur di dalam tanah
lihat si wajah cantik di rahang-rahang semut

~Rubaiyat Umar Khayyam


Petikan Rubaiyyat Umar Khayyam

Mac 21, 2007

Camar cukup bahagia dengan tulang belulang
mengapa harus mencuri dari meja si kaya?
aku telah punya sekeping roti besar
tak perlu menghamba kepada sesiapa pun buat mendapat makanan

~Umar Khayyam

(Rauzat ash-Shafa, Mir Kand)


Kehormatan ~ Umar Khayyam

Mac 12, 2007

Bukan kemiskinan yang mendorongku datang kepadamu
Aku tak miskin, sebab keinginanku bersahaja
Yang kucari darimu hanyalah kehormatan
Kehormatan seorang yang bebas dan berdiri tegak

~Umar Khayyam

(Dari Rubaiyat Umar Khayyam)


Inilah Aku ~ Umar Khayyam

Mac 9, 2007

Masa kini dan di masa depan orang akan datang dan berkata, “Inilah aku!”
Hadiah emas atau perak ia berikan, sambil berkata, “Inilah aku!”
Namun ketika suatu masa dalam hidupnya ia jatuh sakit
Maut memerangkap dan berkata, “Inilah aku!”

~Umar Khayyam

(Dari Rubaiyat Umar Khayyam)


Catatan Tuhan

Februari 3, 2007

Kalam Loh Mahfuz mencatat…
Dan sesudah mencatat…
Lagi mencatat…
Segala doa dan ikhtiar…
Tidak dapat memadamkan catatan Ilahi….
Biarpun hanya sekerat baris……..
Pun seberapa banyak air mata….
Sepatah pun tidak akan terhakis…..
Catatan Tuhan Yang Maha Menyayangi.

~ Umar Khayyam ~